از سوی جهاددانشگاهی قم اولین ‌نشست رویداد «چاره‌جو» برگزار شد

۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۳۴۱۰ تجاری سازی و اشتغال
اولین نشست از مجموعه رویدادهای کارآفرینی جهاددانشگاهی قم، با محوریت رویداد "چاره‌جو" در حوزه چاپ، نشر و بسته‌بندی از سوی مرکز علمی، کاربردی جهاددانشگاهی قم برگزار شد.
از سوی جهاددانشگاهی قم اولین ‌نشست رویداد «چاره‌جو» برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم این ‌نشست که درصدد فراهم آوردن فرصتی برای طرح ایده‌های نو در صنعت چاپ، بسته بندی و نشر بود، با حضور دانشجویان وفارغ التحصیلان رشته‌های گرافیک، چاپ، طراحی صنعتی و همچنین چاپخانه‌داران، مدیران و ناظران چاپ، شاغلان حوزه نشر، روابط عمومی، تبلیغات و افراد علاقمند به این حوزه تشکیل شد.

سیده شبنم فاطمی سرپرست مرکز علمی، کاربردی جهاددانشگاهی قم ضمن بیان اهداف این برنامه اعلام کرد: صنعت چاپ، نشر و بسته بندی، دام و طیور، گردشگری و زیارت مزیت‌های اقتصادی استان هستند که سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها در راستای تعالی اقتصاد مقاومتی موثر و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و همچنین پیشرفت اقتصادی استان است؛ بنابراین مستلزم حمایت مدیران دولتی خواهد بود.

وی بیان کرد: رویداد "چاره‌جو" با محوریت کارآفرینی در صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی با دریافت ایده‌های نو در این زمینه از سوی تمام اقشار جامعه ۲۶ آذرماه برگزار خواهد شد و از مدیران شایسته این صنعت، قشر فعال در این صنعت، دانشجویان و اساتید برای حل مسائل و مشکلات این حوزه برای حضور در این رویداد دعوت بعمل آمده است؛ به همین جهت به دنبال برقراری تفاهم‌نامه‌های موثر با انجمن و اتحادیه‌ها و چاپخانه‌های استان هستیم.

مدیر مرکز علمی، کاربردی جهاد دانشگاهی قم یادآور شد: تیم اجرایی رویدادهای کارآفرینی از صنف ناشران، چاپخانه‌ها و تولید محتوا انتخاب شده است که بتوان نخبه‌ها را جذب کرد و به مسیر درست هدایت کرد.

فاطمی گفت: در حال حاضر، چاپ و بسته‌بندی جایگاه خود را پیدا نکرده، لذا لازم است به فضای مدیریتی وارد شود و ارزش و بهای در شان خود را بیابد چراکه زیرساخت صنعت اقتصاد کشور است و درنهایت باعث رشد و تعالی اقتصاد استان خواهد شد.

در ادامه این نشست مهدی رضایی مدیرعامل یک موسسه مشاوره شغلی بیان کرد: طبیعتا صنعت چاپ همچون صنایع دیگر، چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای دارد که مشارکت فعالان و مدیران این حوزه پیشرفت‌های شایانی را در پی خواهد داشت و لذا هدف اصلی این برنامه‌ها برگزاری رویدادی در شأن استان قم و در شان صنعت چاپ، نشر و تولید محتوای قم است.

وی افزود: سعی بر این بوده در نشست‌ها از قشرهای مختلف دانشجو، ناشر، چاپخانه‌داران، مدیران دولتی و دانشگاهی و فعالان حوزه تولید محتوا یک نماینده حضور یابد تا ترکیب خوبی برقرار شود و هم‌فکری موثرتری بعمل آید و با مشورت به سوالاتی که در حوزه‌های نشر الکترونیک، بازار بین الملل، نشر مکتوب و چاپ و بسته‌بندی در اختیارشان قرار داده شده پاسخ دهند.

در ادامه حجت الاسلام‌ والمسلمین جمال سبحانی، از فعالان در زمینه نشر کودک گفت: بخش دولتی نظام نشر کشور را برهم می‌زند و بخش خصوصی در این زمینه مسلما بهتر عمل می‌کند، لذا برای برون رفت از شرایط موجود لازم است کمپین نه به نشر دولتی راه‌اندازی شود.

غفاری، از فعالان تولید محتوا مشکلات اساسی چاپ و نشر را بی‌توجهی به اصول، کپی‌برداری از آثار، نادیده گرفتن نیاز مخاطب و باندبازی اعلام کرد و پیشرفت این حوزه را در گرو رفع این معضلات دانست.

حسینی مدیر موسسه تندخوانی نیز بیان کرد: مشکل این است که تنها افراد کتابخوان را مخاطب خود می‌داند و لذا باید سرمایه‌گذاری بیشتری بر افراد غیرکتابخوان و کودکان ونوجوانان داشت و ارتباط بین ناشر و خواننده را با تکنیک‌های روز ایجاد کرد؛ تکنیک مرورنویسی به این روال است که خواننده بعد از خواندن کتاب در باب موضوع کتاب، درکش از محتوای آن را می‌نویسد که مسلما ایده موثری در باب افزایش خوانندگان خواهد بود.

 


نظر شما :